CodeUur gastles

Computers en ICT nemen een steeds belangrijkere rol in in de maatschappij. Ook de vraag naar ICT’ers is momenteel enorm. Stichting FutureNL zet zich in om kinderen op de basisschool kennis te laten maken met programmeren. Niet om van elk kind in de toekomst een ontwikkelaar te maken, maar om een manier van denken aan te leren. Hierdoor zullen ze bijvoorbeeld beter begrijpen hoe een robotstofzuiger ‘denkt’. Ook kan het helpen bij niet-computergerelateerde problemen en bijdragen bij andere vakken, zoals rekenen. Dit vanwege de structurele, stapsgewijze denkwijze, die vaak ‘computational thinking’ genoemd wordt.

Waarom doe ik dit?
Ik ben eigenlijk al lang geïnteresseerd in manieren waarop jongeren worden gemotiveerd om wetenschap, techniek en IT te ontdekken en mogelijk ook leuk te vinden. Dit laatste kan alleen als ze ermee in aanraking komen, en dit gebeurt op heel veel scholen niet. Hierdoor hebben deze vakgebieden vaak ook een stoffig of nerdy imago, terwijl iedereen de programmeerlessen leuk vindt. Als jongeren vervolgens halverwege het voortgezet onderwijs een profiel moeten kiezen, vallen deze vakgebieden al af – tenzij ze er vanuit eigen interesse of of ouders uit het vakgebied mee in aanraking komen.

Enthousiasmeren met een CodeUur
Om de leerlingen enthousiast te maken, en leerkrachten te laten zien dat het niet moeilijk hoeft te zijn, zijn er verschillende lessen ontwikkeld die bijvoorbeeld gebruikmaken van Scratch. Dit is een manier van programmeren waarbij je je programma opbouwt met stenen die al dan niet in elkaar passen.

De lessen laten de leerlingen vrij in wat ze doen. Na een korte introductie van de basiscomponenten, kunnen de leerlingen in tweetallen aan de slag. Het leuke is dat elk tweetal op een eigen manier bezig kan. Hierdoor is het ene tweetal vooral bezig met ‘uiterlijkheden’ (hoe ziet het figuurtje eruit, welk plaatje toon ik), volgt het andere tweetal precies de stappen uit de handleiding en gaat een derde tweetal echt zelf op ontdekkingstocht. Door de inzet van een vrijwillige gastdocent worden de leerlingen en hun leerkrachten op weg geholpen, zodat ze hier in andere lessen een vervolg aan kunnen geven.

Dit jaar heeft FutureNL kosten noch moeite gespaard om honderden micro:bits in te kopen en uit te delen aan deelnemende scholen. De micro:bit is ontwikkeld door de BBC in het Verenigd Koninkrijk, waar ICT-onderwijs al landelijk onderdeel is van het curriculum. Het is een programmeerbaar mini-computertje, kleiner dan een bankpas, met een raster van leds, een bewegingssensor, een kompas, een lichtsensor en aansluitingen voor LEDjes, speakers, lichtsensoren en meer.

Aanmelden als gastdocent of school
De Code-uren kunnen het hele jaar gegeven worden. Je meldt je aan als gastdocent en ook scholen melden zich aan voor een CodeUur. Elke vrijdag krijg je als gastdocent dan een mailtje met scholen die een gastdocent nodig hebben. Als het een school in de buurt is en je kan, dan kan je je aanmelden.

Meer tijd kwijt aan spelen dan de gastlessen zelf #CodeUur #expeditiemicrobit #microbit #scratch @stichtingfuturenl

Een bericht gedeeld door Robert (@robert.lindeboom) op

%d bloggers liken dit: