Deelname wedstrijd Art-App Overijssel
Kunst & Cultuur Overijssel (KCO) wil een smartphone-app voor/over kunst en cultuur in Overijssel en organiseerde daarvoor de Art-App wedstrijd. Ik heb hiervoor een idee ingezonden dat met nog vijf andere ideeën is geselecteerd voor de ‘halve finale’. Van deze zes ideeën worden er aan het einde van deze maand drie geselecteerd voor de laatste ronde. Dit gebeurt op basis van stemmen van het publiek (1 idee) met veel aandacht vanuit scholen en twee ideeën gaan door op basis van juryvoorkeuren. De 3 finalisten winnen een iPhone en krijgen een coachingstraject aangeboden om hun idee verder te ontwikkelen tot een volledig ontwerp. Uiteindelijk kiest de vakjury het beste ontwerp en wordt deze app gebouwd.
Mijn app is vanuit het oogpunt van musea naar bezoekers bedacht en zal, bij winst, ook volgens die wijze verder worden ontwikkeld. De app zet Overijsselse hoogtepunten op de kaart en is leuk en leerzaam voor geïnteresseerde bezoekers (inwoners en toeristen/recreanten). Ik denk dat musea veel belang hebben bij zo’n app, omdat het ontwikkelen ervan normaal veel tijd en geld kost. Belangrijke kenmerken zijn:
– Geen ontwikkelingskosten voor musea. Een audiotour of informatiegidsen is wellicht niet meer nodig!
– Gratis te gebruiken.
– Zelf de inhoud bepalen en eenvoudig te onderhouden.
– Integratie van QR-codes.
– Sociale media is de nieuwe mond-tot-mond reclame (tevens goed voor herhalingsbezoeken).
Meer informatie is te lezen op art-app.nl. Daar staan ook de andere app-ideeën vermeld en men kan er stemmen (bedankt!). Een overzicht van de andere apps:
– Een app waarmee je kunstwerken kunt inkleuren (à la Paint). Wat mij betreft is dat geen duurzame app, in de zin van dat deze app lang en veel gebruikt zal worden.
– Een app die verborgen plekken in Overijssel blootstelt. De inhoud lijkt wat op mijn idee. Een verschil is dat mijn idee wat meer interactie met anderen en met de omgeving biedt. Tevens kunnen musea in mijn concept-app hun inhoud beheren.
– Een app voor romantische plekken in Overijssel. Naar mijn mening slechts interessant voor een kleine doelgroep.
– Nog een app die lijkt op de mijne, maar dan meer bedoeld als naslagwerk / agenda van de regio (zoals de Over Uit app van RTV Oost) en meer gericht op jongeren.
– Het laatste app-idee heeft als doel het gebruik van de cultuurkaart te stimuleren door gebruikers te wijzen op kortingen, winacties en evenementen. De doelgroep van deze kaart is wat beperkt.
Kortom: stemmen op mijn app en deze link delen: http://art-app.nl/inzendingen/artapp-overijssel.
Update: mijn app is door de jury niet gekozen. De geselecteerde apps zijn ‘Verborgen Overijssel’ en ‘Romantische Plekken’ en het publiek koos voor ‘Pimp een schilderij’. Over mijn idee schreef de jury:
Er was al goed nagedacht over de uitwerking en vormgeving. Het was een uitgebreide en uitgewerkte inzending. Maar deze app is een stuk algemener van aard dan die van de drie finalisten; het richt zich op erfgoed en beeldende kunst, maar niet vanuit een speciale invalshoek. Het wordt daarom iets te algemeen om op te vallen. Wat niet uitsluit dat het geen goede app zou kunnen worden.
Helaas, een volgende keer beter.