Tweetdeck vs Hootsuit (Pro) vs Seesmic
Vergelijking Dashboardapplicaties
Er bestaan verschillende vergelijkingen tussen deze drie ‘Dashboard’-applicaties, maar zoals bij veel programma’s veranderen functies waardoor niet alle vergelijkingen op internet up-to-date zijn. Daarbij worden in veel vergelijkingen slechts twee programma’s met elkaar vergeleken en gebeurt dat in een lange, omschrijvende tekst. Om snel voor jezelf een keuze te kunnen maken heb ik de in mijn ogen belangrijkste functies opgesomd en uitgezocht of de verschillende dashboards erover beschikken.
Wat?
Ter opfrissing voor wie niet weet wat deze applicaties doen: je kan er je sociale netwerken (Facebook, Twitter en eventuele anderen) in bundelen voor een goed overzicht van al je conversaties en om op meerdere netwerken tegelijk te kunnen publiceren (zie onderstaande afbeelding).
Tweetdeck, Hootsuit (Pro) of Seesmic?
Voor een vergelijk in tabelvorm, zie onder. Zoals je ziet is de tabel nog niet helemaal definitief: functies staan nog niet helemaal netjes gegroepeerd en sommige functies zijn nog niet uitgezocht in de laatste versie van Seesmic. Wel heb ik alle drie de applicaties (op de computer) een tijdje geprobeerd (van Hootsuite alleen de gratis versie, met alle behalve de geelgekleurde functies).
Eigen voorkeur
Op dit moment gebruik ik zowel privé als voor stage Tweetdeck. Allereerst omdat je gelezen berichten kunt verbergen (maakt het handig om te zien wat er nieuw is na een tijdje van inactiviteit) en ten tweede omdat je gratis linkstatistieken via bit.ly kunt bijhouden.
Twitter- en Facebookstatistieken houd ik daarnaast bij via ThinkUp. Andere manieren voor Sociale Media Monitoring zijn Wildfire (voor leuke grafiekjes) en Brandlisten (registratietool om alles wat er getwitterd wordt (offline) te bewaren).
Zakelijke gebruikers die net iets meer inzicht willen hebben in de statistieken en bereid zijn een bedrag per maand te betalen, adviseer ik Hootsuite Pro.
Over deze vergelijking
Deze vergelijking is gemaakt bij het opstellen van een op maat gemaakt advies voor het gebruik van sociale media door een museum.